کد مطلب:303624 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

علت عدم حضور بسیاری از مهاجر و انصار در مراسم تدفین رسول خدا
به روایت محدث قمی در بیت الاحزان از كتاب استیعاب ابن عبدالبر همان روز كه رسول خدا (ص) از دنیا رحلت فرمود مردم را در سقیفه بنی ساعده جمع كردند و برخلافت ابی بكر از آنان بیعت گرفتند. سعدبن عباده و طائفه ای از خزرج و گروهی از قریش با ابوبكر بیعت نكردند.

و علت عدم حضور بسیاری از مردم در مراسم تدفین رسول خدا (ص) به روایت شیخ مفید در ارشاد این بود كه آنها در سقیفه بنی ساعده جمع شده بودند و مشغول منازعة و مشاجره در امر خلافت بودند.

و به نقل ریاحین الشریعه [1] علی بن طاووس در كشف المهجه به فرزند خود خطاب نموده و می فرماید: از چیزهای بسیار عجیب كه در كتب مخالفین دیده ام این است كه طبری آن را در تاریخ خود آورده كه رسول خدا (ص) روز دوشنبه (در سن شصت و سه سالگی در سال یازدهم هجری) وفات یافته اما دفن نشده مگر روز چهارشنبه یعنی سه روز جنازه آن پیامبر رحمت (ص) بر روی زمین ماند!

و نیز ابراهیم ثقفی در جزء چهارم از كتاب معرفت ذكر كرده كه تحقیقاً جنازه رسول خدا (ص) سه روز بر روی زمین ماند به خاطر بیعت مردم در امر خلافت ابوبكر و سیدبن طاووس به فرزندش می گوید: ای فرزند جد تو علی بن ابیطالب علیه السلام نمی توانست جنازه رسول خدا صلی الله علیه وآله را تنها بگذارد و از سویی هم نمی توانست او را به خاك بسپارد پیش از آن كه مردم بر او نماز بخوانند اگر آن حضرت را پیش از نماز مردم بر آن جنازه مطهر، به خاك می سپرد ای بسا ممكن بود آن جناب را بكشند یا قبر پیغمبر خدا را نبش كنند و پیكر مطهرش را از قبر در آورده و بر او نماز بخوانند (كه این موجب هتك حرمت رسول خدا (ص) می شد)

و بهانه آنها هم این بود كه علی پیش از این كه ما بر پیامبر (ص) نماز بخوانیم او را به خاك سپرده است یا در محل دفن آن حضرت ممكن بود منازعه وگفتگو نمایند از این جهت دفن پیكر شریف آن حضرت تا سه روز به تأخیر افتاد.

خدای عزوجل از رحمت خود دور كند جماعتی را كه جنازه پیغمبر را در بستر مرگ رها كرده و خود مشغول تعیین والی شدند در حالی كه خود رسول خدا (ص) اصل و ریشه ولایت بود به سبب نبوت و رسالت. (و به علاوه مگر در واقعه غدیر خم در هیجدهم ذی الحجه سال دهم هجری موقع بازگشت آخرین سفر حج رسول خدا كه معروف است به حجةالوداع در محلی بنام جحفه به فرمان خداوند متعال حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام به خلافت و جانشینی بلافاصل رسول خدا (ص) در حضور بیش از یكصدو بیست هزار نفر تعیین نشده بود؟ مگر آیه اكمال الدین و اتمام النعمه در قرآن كریم دلیل بر حقانیت این امر بسیار مهم نیست كه فرمود:

الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دیناً [2] .

امروز دین شما را كامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و دین اسلام را بر شما پسندیدم اینك جای سؤال است كه چگونه امری به این بزرگی را نادیده گرفتند؟ پس باید گفت این تعیین والی و جمع شدن در سقیفه بنی ساعده برای این بود كه ولایت و حكومت را از خانواده پیامبر (ص) و عترت پاكش بیرون آورند قابل ذكر است كه در مورد آیه فوق در فصل اول این كتاب توضیح بیشتری داده شده است) به خدا قسم ای فرزند من، نمی دانم كه چگونه عقول و نفوس و مردانگی آنها و مصاحبت آنها با رسول خدا (ص) روا داشت كه چنین جسارت و توهین به رسول خدا (ص) بنمایند!

با آن همه شفقت و مهربانی كه رسول خدا (ص) با آنها داشت و آن همه نیكی كه به آنها نموده بود و چه نیكو گفته است زیدبن علی بن الحسین (ع) كه به خدا قسم اگر آنها می توانستند بدون اسم نبوت و تعلق بدان اسم مبارك به حكومت و خلافت وسلطنت برسند هر آینه از اعتقاد به نبوت آن حضرت نیز دست می كشیدند! پناه می بریم به خدا.


[1] رياحين الشريعه ج242/1.

[2] مائده/3.